מראות פנורמיות ומחסום דוקרנים כאביזרי בטיחות

כמות הנפגעים בתאונות דרכים בדרכים עירוניות ושטחי תפעול ממשיך לעלות מידי שנה ועיריות, פעלים וגופים רבים נוספים שמים כיום דגש רב מאי פעם על שיפור הבטיחות בשטחם ומניעתן של תאונות. אחד מראשי החץ במאמץ זה הנו התקנתם של אביזרי בטיחות שונים דוגמאת מראות פנורמיות או פסי האטה לטובת הנוהגים ברכב מנועי.
מראה פנורמית היא מראה קמורה המסוגלת לשקף למתבונן בה שטח גדול הרבה יותר מהשטח אותו מסוגלת לשקף מראה שטוחה "רגילה" בעלת שטח פנים זהה. מאחורי מראות פנורמיות עומד חוק פיסיקאלי פשוט: המוקד (Focus) של העדשה נמצא במיקום אחורי ביחס לפני העדשה. באופן זה גלי האור המגיעים אל העדשה מוחזרים ממנה בזויות שונות המאפשרות את תכונותיה המיוחדות של המראה הפנורמית.

 

כיצד באים יתרונותיהן של מראות פנורמיות למימוש בשטח?
מחקרים שנערכו בחו"ל מצאו כי התקנתן של מראות פנורמיות משפר מאוד את הבטיחות בקטע הכביש בו הן הותקנו ומוריד את כמות הנפגעים בקטעי כביש אלו. שימוש נפוץ במראות פנורמיות הוא בצמתים לא מרומזרים בעלי נפח תנועה קטן יחסית ושטח "מת" שאינו מאפשר לנהג המגיע מכיוון אחד של הצומת לראות רכב המגיע מהכיוון השני. יש למקם את המראה הפנורמית באופן כזה שמבט של אחד הנהגים במראה בעת התקרבו לצומת יאפשר לו לראות את הרכב השני. למראה יתרון חשוב על פני פיתרון חלופי של מערכת רמזורים מבחינת עלויות. מאידך, למראות פנורמיות גם חסרונות רבים שכן מראה זו מתאימה לאיזורים בהם תנועת הרכבים הנה איטית מטבעה ונעה על מסלול אחד בלבד לכל כיוון, באופן כזה שהנהג יוכל לראות ללא קושי את המראה בכל עת.
בנוסף לכך מראות פנורמיות רגישות לשבר בשל היותן עשויות זכוכית בד"כ. לפיכך לא מומלץ להתקינן במקומות בהם יש סיכוי שעוברי אורח ינסו לפגוע בהן.

אביזרי בטיחות נוספים
אביזר בטיחות נוסף אשר מספק פיתרון יעיל וזול לבעיה מורכבת הנו מחסום דוקרנים. אביזר זה מורכב מציר מונע קפיץ מחזיר ועליו מותקנות שיניים. המחסום מעוגן לכביש בעזרת יתדות מתכת ייעודיים ומאפשר לכלי רכב לעבור על גביו רק בכיוון אחד. כל ניסיון לעבור את מחסום הדוקרנים בכיוון השני יסתיים בניקוב צמיגי הרכב.
אופן פעולותו של מחסום דוקרנים
בכל פעם שכלי רכב עובר על המחסום בכיוון הרצוי נלחצות השיניים כלפי מטה באופן שאינו מזיק לצמידי הרכב. ברגע שצמיג הרכב סיים לעבור על המחסום, משתחרר הלחץ מעל השיניים ואלו חוזרות למקומן בסיוע הקפיץ המחזיר. אם כלי רכב פוגש את המחסום בכיוון הנוגד את הכיוון הרצוי, השיניים אינן נלחצות כלפי מטה ומעבר הרכב עליהן יביא לניקוב הצמיג.
יתרונות מחסום דוקרנים יעיל מאוד ומונע לחלוטין תנועה של כלי רכב בכיוון הנוגד את הכיוון אליו מעונינים להכווין את התנועה. ניתן להשתמש באביזר זה בחניונים וכך לחסוך בהוצאות כוח אדם (שומר בחניון) וכןבדרכי תפעול ודרכים עירוניות בהן חשוב לשלוט על כיוון התנועה לטובת בטיחות המשתמשים בדרך. לא ניתן להפריז בחשיבות פונקציונאליות זו כשאנו חושבים על רחובות מגורים צרים בהם משחקים ילדים ואשר אינם מסוגלים לשמש למעבר של שני כלי רכב בכיוונים מנוגדים בעת ובעונה אחת.
תחזוקה
מחסום דוקרנים מכיל חלקים נעים ופועל בעומסים גדולים יחסית. על אף שמרבית מחסומי הדוקרנים שבשוק מיוצרים מחומרים איכותיים ובתהליכי ייצור מודרניים, לא אחת מתרחש כשל מכאני המצריך החלפה של חלק זה או אחר. בכדי להמעיט בצורך להחליף חלקים יש לתחזק את המחסום בצורה שוטפת, לשמנו ולוודא כי הוא מעוגן לכביש כראוי. במקרה של תקלה, יש להחליף את החלק התקול בהקדם בחלק חדש תקין ולוודא כי ההחלפה בוצעה כראוי וכל הברגים הודקו כנדרש.

וו גרירה לרכב


בקרו באתרים נוספים:טרייד אין | מוסך פורד | מצברים | יבוא אישי